Het KRT behandelt zelf geen klachten over tandartsen. Een klacht over je tandarts kun je aanmelden voor bemiddeling bij de KNMT, de beroepsorganisatie van tandartsen. Je kunt daarvoor gebruik maken van het digitale formulier op de website van de KNMT. Nadat je de klachtbemiddeling hebt aangevraagd, neemt een klachtenfunctionaris contact op met zowel jou als je tandarts. Aan de klachtbemiddeling van de KNMT zijn geen kosten verbonden.
Voor iedere tandarts staat goede zorg aan de patiënt voorop. Tandartsen beloven dat in de artseneed die ze hebben afgelegd. Het beroep tandarts is beschermd en valt onder het tuchtrecht. Als je ergens ontevreden over bent of een klacht hebt, bespreek dit dan altijd eerst met jouw tandarts.
Kom je er met je tandarts niet uit, dan kun je terecht bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris is vaak in dienst van een instantie waar de tandarts zijn klachtenregeling heeft ondergebracht. In de meeste gevallen is dat de KNMT. Elke tandarts die bij het KRT is ingeschreven, heeft een klachtenregeling. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen en legt uit welke andere mogelijkheden je hebt.
In het uiterste geval kun je een klacht melden bij het tuchtcollege. Het KRT monitort de maatregelen die aan tandartsen worden opgelegd. Bij de vermelding van iedere tandarts op onze website staat een koppeling naar het BIG-register. Daar kun je lezen of er een maatregel is opgelegd aan jouw tandarts.