Patiëntenenquête criteria geactualiseerd

Handige KRT-app voor bij- en nascholing
5 October 2018
Tenaamstelling op facturen wijzigt
27 May 2019

Patiëntervaringen

De patiëntenenquête heeft tot doel om te leren van patiëntervaringen. Vorig jaar heeft het KRT de criteria voor de meetmethode geëvalueerd en nieuwe criteria opgesteld. Die nieuwe criteria maken per 1 januari 2019 het inventariseren en meten van patiëntervaringen makkelijker. Om dit te benadrukken zijn de criteria ook zo genoemd.

Toekenning 8 KRT-punten

De patiëntenenquête levert door de actualisatie een wezenlijke bijdrage aan de deskundigheidsbevordering van de individuele tandarts. Zo is geregeld dat de patiëntervaringen te herleiden zijn naar de individuele behandelaar en dat de tandarts reflecteert op de gemeten ervaringen. Door de educatieve waarde daarvan kan de activiteit aangemerkt worden als deskundigheidsbevordering met 8 KRT-punten.

Erkende aanbieders

Er zijn meerdere erkende leveranciers van enquêteproducten. Het merendeel werkt met een online of andere geautomatiseerde vorm om ervaringen van patiënten te meten. Alle erkende aanbieders vindt u op de website.

Oog voor de ZZP’er

De nieuwe criteria maken het meten van patiëntervaringen toegankelijker voor ZZP’ers in groepspraktijken. Verschillende aanbieders van enquêteproducten hebben een product voor de individuele tandarts. Daarnaast kunnen tandartsen ook zelf ervaringen meten. De criteria bieden voldoende ruimte om zelf een meetmethode te kiezen die bij uw situatie past.

Heeft u vragen over het meten van patiëntervaringen, neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.