Tandarts
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Beschrijving cursus

Aanbieder logo
vr 7
feb '25
2
Acute medische situaties in de tandartspraktijk
€550
|
Amsterdam
|
ACTA Dental Education B.V. / Quality Practice
5.5 uur / punten
Algemeen
ACTA Dental Education B.V. / Quality Practice
Deze cursus wordt ook gegeven:
vr 7 februari 2025
Medisch algemeen
Vakinhoudelijk handelen|Maatschappelijk handelen

Een intensieve 1-daagse cursus, gericht op het vroegtijdig herkennen van mogelijke acute medische situaties in de tandheelkundige praktijk en hoe adequaat te handelen tijdens noodsituaties.

Het theoretische ochtendprogramma behandelt verschillende acute medische situaties waarop u voorbereid dient te zijn. Voorbeelden zijn: collaps, hyperventilatie, astma, bewusteloosheid, hypoglykemie, epilepsie en myocardinfarct. Tevens wordt aandacht besteed aan (acute) medische problemen die op uzelf betrekking kunnen hebben, zoals allergieën en prikaccidenten.

Het middagprogramma is praktisch van aard, waarbij u in kleine groepjes handelingen oefent die betrekking hebben op noodsituaties, zoals Basic Life Support, volgens de laatste richtlijnen van de Nederlandse Reanimatieraad.

Tevens wordt geoefend met de inhoud van de medische noodkoffer en worden acute situaties met Lotusslachtoffers ‘aan den lijve’ ondervonden.

 

Docenten/sprekers

Dr. Denise van Diermen en dr. Alexa Laheij

Programma

9.00-9.30u ontvangst en koffie
9.30-9.45u Welkom en casus DvD+AL
9.45-10.30 Ademhalingsproblemen DvD
10.30-11.00 Bewusteloosheid DvD
11.00-11.30 Koffie/thee
11.30-12.00 ABCDE Casuïstiek/richtlijnen en protocollen DvD
11.45-12.15 Acute immunologische reacties AL
12.15-13.00 lunch
13.00-13.45 Groep 1: praktijkoefening reanimatie AL
Groep 2: praktijkoefening reanimatie Externe docent
Groep 3+4: noodkoffer DvD
13.45-13.55 Wisselen groepen
13.55-14.40 Groep 1+2: noodkoffer DvD
Groep 3: praktijkoefening reanimatie AL
Groep 4: praktijkoefening reanimatie externe docent
14.40-15.00 koffie/thee
15.00-16.00 Gezamenlijk: lotus patienten
16.00-16.30 Casus, afsluiting en evaluatie