Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Beschrijving cursus

za 19
okt '24
Motiverende gespreksvoering in de praktijk
€595
|
Eelderwolde
|
Noordelijk Instituut voor Scholingen
Noordelijk Instituut voor Scholingen
Deze cursus wordt ook gegeven:
za 19 oktober 2024
Algemene scholing| Communicatie
Communicatie

Leerdoelen:

  • Kennis verkrijgen over het leerproces
  • Kennis verkrijgen over de basis principes van motiverende gespreksvoering
  • Kennis verkrijgen over de fases van gedragsverandering
  • Kennis verkrijgen over het communicatiemodel
  • Kennis verkrijgen over de communicatievaardigheden die gebruikt worden bij het motiveren
  • Kennis verkrijgen over verandertaal en behoud-taal
  • Kennis verkrijgen over -een gedeelte van- Oplossingsgericht werken
  • Het leren toepassen van het leerproces
  • Het leren toepassen van het proces berustend op de basis principes van motiverende gespreksvoering
  • Het leren toepassen van de verschillende fases gedragsverandering
  • Het leren toepassen van het communicatiemodel
  • Het leren toepassen van de communicatievaardigheden die motiverend werken
  • Het leren toepassen van verandertaal en ombuigen van behoud-taal
  • Het leren toepassen van – een gedeelte- Oplossingsgericht werken
  • Bewustwording van de eigen gespreksstijl
  • Motiverende gespreksvoering toepassen in verschillende praktijksituaties

Docenten/sprekers

Ellen Zwart. Ellen is actief als communicatietrainer in het onderwijs en de gezondheidszorg. Daarvoor heeft ze 25 jaar als mondhygiëniste gewerkt. Door haar ervaring met patiënten kan ze eenvoudig een vertaling maken naar de werkvloer. Haar opleiding tot communicatietrainer heeft ze behaald aan het NTI-NLP instituut te Limmen in 1999. Sinds 2010 is ellen lid van het NTI-NLP gilde voor trainers. Enthousiasme en betrokkenheid zijn de pijlers waarmee ze de deelnemers tegemoet treed. Ze is blij wanneer deelnemers met een goed gevoel de workshop of training afsluiten en zin hebben de handreikingen te gaan toepassen.

Programma

1ste dagdeel komen de volgende onderwerpen aan de orde:

o Theorie communicatie model
o Theorie motiverende gespreksvoering
o Proces motiverende gespreksvoering
o Theorie fasen van gedragsverandering
o Eigen communicatiestijl
o Communicatievaardigheden luisteren, open- en gesloten vragen, samenvatten en reflecteren gericht op motiveren
o Verschil in attitude tussen zeggen hoe het moet (sturen) of vragen hoe het kan (coachend)
o Opdracht om een (eigen) ongezonde gewoonte te veranderen
o Opdracht om een collega uit de groep of iemand uit de thuis- of vriendenkring te motiveren tot gedragsverandering (rol van coach)
o Verzamel casuïstiek voor het 2e dagdeel, waarin je niet meer wist hoe je verder kon
o Lezen artikel Preventieve tandheelkunde 2. De macht der gewoonte en de verandering naar gezond mondhygiënegedrag

2e dagdeel komen de volgende onderwerpen aan de orde:

o Eigen communicatiestijl (= automatische piloot)
o Vaardigheden luisteren, open- en gesloten vragen, samenvatten en reflecteren gericht op motiveren herhalen en verdiepen
o Opdrachten 2e dagdeel bespreken
o Attitude bespreken en oefenen middels casuïstiek uit de praktijk
o Oefening “Weerstand”
o Proces van engageren, doel, ontlokken en plannen
o Theorie schaalvragen en competentievragen in de precontemplatiefase
o Opdracht: voer een motiverend gesprek met één of meerdere patiënt(en) en neem dit gesprek op.

3e dagdeel komen de volgende onderwerpen aan de orde:

o Eigen communicatiestijl
o Vaardigheden luisteren, open- en gesloten vragen, samenvatten en reflecteren gericht op motiveren herhalen en verdiepen
o Opdrachten 2e dagdeel bespreken
o Casuïstiek uit de praktijk
o Proces van engageren, doel, ontlokken en plannen worden koppelen aan de casuïstiek
o Theorie verandertaal en behoud taal
o Strategieën om verandertaal te ontlokken