Visitatie zelf doen

Waarderend visiteren afbeelding witruimte

Een onderlinge visitatie houdt in dat je samen met 3 collega’s afspreekt dat je elkaar visiteert. In roulatie ga je bij elkaar op bezoek, dat kan fysiek en/of online. De tandarts die bezocht wordt is de gevisiteerde, de tandartsen die op bezoek gaan zijn de twee visiteurs. Je kunt de poel met tandartsen ook groter maken, bijvoorbeeld met je IQual-groep, dat geeft meer mogelijkheden voor roulatie.

 

1x gevisiteerd worden (± 8 uur) 

2x optreden als visiteur (± 2x 6 uur)

Gratis KRT model

Voor een onderlinge visitatie kun je kosteloos gebruik maken van het KRT visitatiemodel ‘Waarderend visiteren’. De methode is zo opgezet dat het de gevisiteerde collega vooruit helpt. Lees de aanwijzingen onder ‘info gevisiteerde’ en ‘info visiteurs’, download de Word documenten ‘vragenlijst’ en het format ‘collegiaal advies’ en ga aan de slag. 

Waarderend visiteren

Een belangrijk uitgangspunt is dat er niet één juiste werkwijze is. Er zijn verschillende werkwijzen die even waardevol zijn. Onderzoeken ‘wat er goed gaat’ vormt bij waarderend visiteren het uitgangspunt voor het gesprek. In het gesprek probeert de visiteur helder te krijgen: ‘wat is het ideaal?’ voor de gevisiteerde. 

 

Na afloop van het gesprek geef de visiteur collegiaal advies. Bij het geven van een collegiaal advies denkt de visiteur mee in ‘wat is er nodig?’ voor het bereiken van dat ideaal. De gevisiteerde kan met behulp van het collegiaal advies voor zichzelf bedenken ‘wat wordt mijn eerste stap?’ op weg naar het ideaal.

Appreciative Inquiry (bron)

Waarderend visiteren is gebaseerd op de therorie van ‘waarderend onderzoeken’, die haar oorsprong vindt in de jaren 80 in de Verenigde Staten. David Cooperrider is de grondlegger. Hij promoveerde bij Suresh Srivastva en deed daarvoor onderzoek bij een ziekenhuis over organisatieontwikkeling. Voor dit onderzoek nodigde hij medewerkers uit om te vertellen wat er niet goed ging. Hij merkte dat er heel weinig animo was voor deze feedbacksessies. Dat was natuurlijk lastig, hoe zou hij anders aan informatie moeten komen? Srivastva gaf hem de suggestie deze feedbacksessies een ander onderwerp te geven, namelijk: wat gaat er goed? Dat werkte. 

 

Het uitgangspunt “Wat gaat er goed”, is de basis geworden van de theorie van Appreciative Inquiry. Sinds de jaren 80 is Appreciative Inquiry uitgegroeid tot een uitgebreide theorie, filosofie en methode, compleet met fasenmodel en principes. Hierbij hoort ook een internationale community die één keer in de twee à drie jaar een conferentie houdt. Er zijn nog steeds onderzoekers die promoveren op Appreciative Inquiry of aanverwante theorieën. De methode en filosofie wordt nog steeds uitgebreid en geïnnoveerd en wordt veel gebruikt in het onderwijs en bij veranderkundige interventies in organisaties. Wil je meer weten? Lees dan het boek Waarderend veranderen van Saskia Tjepkema en Luc Verheijen (2015).