Elke tandarts of MKA-chirurg heeft wel eens een onbegrepen pijnklacht ‘in de stoel gehad’. Het gaat dan om patiënten waarbij een behandeling is uitgevoerd, maar bij wie de pijnklachten daarna hetzelfde blijven of zelfs erger zijn geworden! En waarbij de behandelaar dan ook niet meer precies weet waar de pijn wel vandaan komt.

Helaas komen onbegrepen pijnen in het hoofd-hals gebied regelmatig voor. En ondanks dat tandartsen of MKA-chirurgen pijnklachten bijna altijd effectief en heel snel kunnen behandelen, ligt de focus vaak onterecht op de therapie. Het gaat echter om de diagnostiek; want alleen een correcte diagnose geeft een succesvolle behandeling.

In deze cursus leert u aan de hand van soms lastige, maar altijd waargebeurde, casus hoe vanuit een correcte diagnose een succesvolle behandeling volgt.

Deze cursus is zeker interessant voor de tandarts en de mondhygiënist omdat vanaf 1 januari 2020 het UPT hoofdstuk G(-codes) ingrijpend is gewijzigd. Voor complexe Orofaciale Pijn en Disfunctie, zogenaamde OPD B zorg bestaat er zelfs aanspraak in de bijzondere tandheelkunde.

Leerdoelen:

Na het volgen van deze cursus:

• kunt u uitleggen wat een differentiële diagnose is
  • kunt u een differentiële diagnose opstellen bij een willekeurige pijnklacht in het aangezicht
  • kunt u uitleggen waarom op de locatie waar de pijnklachten in het aangezicht zijn waargenomen zich niet altijd de oorzaak bevindt
  • kunt u benoemen wat een orofaciale pijn en dysfunctie (OPD) is en kunt u een aantal klinische diagnoses die onder de term vallen benoemen
  • kunt u uitleggen hoe u in de praktijk een anamnese afneemt
  • kunt u in detail beschrijven hoe u in de praktijk een klinisch onderzoek uitvoert bij een patiënt met een OPD
  • kunt u uitleggen wat het verschil is tussen niet-complexe en complexe OPD
  • kunt u uitleggen welke onderdelen toegevoegd moeten worden aan het klinisch onderzoek indien er sprake is van een patiënt met een complexe OPD.