
Handleiding Tandarts
Handleiding Tandarts
Met een online portfolio bouw je gedurende je loopbaan een gewaarmerkt overzicht op van gevalideerde bij- en nascholing en blijf je gestimuleerd om in je deskundigheid te investeren. Het KRT maakt een leven lang leren zo makkelijk mogelijk.
Klik op een van onderstaande onderwerpen om snel naar de voor jou relevante pagina te springen.
Tarieven
Deelnemersbijdrage 2025 zonder automatische incasso:
- €108,- per kalenderjaar.
Deelnemersbijdrage 2025 met automatische incasso:
- € 99,50 per kalenderjaar
Korting
Bij betaling per automatische incasso ontvang je een korting van € 8,50. De machtiging maak je in orde bij de factuurgegevens in je account.
Toelichting
Het KRT past jaarlijks een inflatiecorrectie toe op haar tarieven. Daarvoor volgt het KRT het prijsindexcijfer tandheelkundige zorg (NZa). Op alle bijdragen zijn de betalingsvoorwaarden van het KRT van toepassing. Die vind je in de footer van de website. Bij je eigen accountgegevens kun je een apart factuuradres opgeven. Facturen ontvang je digitaal via e-mail. Je kunt de factuur zelf doorsturen naar je praktijk.
Account aanmaken
Stap 1: Inschrijfformulier invullen
Door het invullen van het inschrijfformulier maak je een account aan. Je ontvangt een bevestiging van je aanmelding per e-mail. Gebruik het mailadres waarop je graag de berichten
van het KRT ontvangt.

Stap 2 Account activeren
• Bevestig je e-mailadres. Ga op de KRT-website naar ’Inlog tandarts’ of ga naar: https://live-identity.pe-online.org/Account/LoginProf
• Kies in het onderste venster voor ‘Eerste keer inloggen’.
Je verzoek voor de toekenning van je 1e registratieperiode wordt automatisch verstuurd zodra je inlogt. Na de toekenning van de registratieperiode word je opgenomen in het openbare register.
Let op! Controleer van tijd tot tijd of je mailadres nog actueel is. Hiermee kun je een nieuw wachtwoord opvragen.

Instellingen beheren
Als je inlogt in je account in PE-Online, vind je al jouw persoonlijke informatie onder ‘Account’:
• Accountgegevens
• Persoonsgegevens
• Werkgegevens per praktijk
• Factuurgegevens
• Opleiding
• Overige gegevens:
- Aan-/uitzetten openbare vermelding
- Specialisatie
- Differentiatie (erkend of eigen opgave)
- Aan-/uitzetten ontvangen cursusaanbod op interessegebieden
Berichten van het KRT ontvang je in je privémail en facturen op je factuuradres. Je werkgegevens komen per praktijk apart in het register. Zorg er daarom voor dat je gegevens actueel zijn.

Zelf activiteiten toevoegen
Op een enkele opleider na zijn alle cursusaanbieders in Nederland aangesloten bij het KRT. Als je een cursus volgt uit de KRT-scholingsagenda, dan wordt die automatisch toegevoegd aan je portfolio. Of het nu een klassikale cursus, een webinar, een e-learning of intercollegiaal overleg (ICO) is. Dat overleg voegt de facilitator uit je ICO-groep toe aan je portfolio.
Activiteiten die niet door een opleider bij het KRT zijn aangemeld, komen niet automatisch in je portfolio. Bijvoorbeeld activiteiten die je in het buitenland volgt of individuele activiteiten zoals het geven van een voordracht. Ook visitatie en patiëntenenquête vallen hieronder. Deze activiteiten kun je zelf toevoegen aan je dossier.
Hoe werkt het?
• Kies na het inloggen in je account in het menu voor “Toevoegen”.
• Geef de datum op.
• Selecteer de gewenste categorie.
• Voer de gegevens in en voeg zo nodig een (dag)programma en bewijs van deelname toe.

Het KRT vraagt altijd naar een bewijs van deelname en tijdsduur van de activiteit. De tijdsduur gebruiken we om de netto scholingsduur te kunnen bepalen. Een bewijs van deelname kan een certificaat zijn of een e-mail waarin de aanbieder je komst achteraf bevestigt. Na goedkeuring ontvang je vanuit het systeem een bericht over de validatie van je aanvraag. ‘Berichten’ kun je inzien via de knop rechtsboven in het scherm. De criteria per type activiteit zijn vermeld op de uploadpagina.

Cursus reviewen
Bij elke cursus in de KRT scholingsagenda staan 1 tot 5 sterren. Soms staan er ook opmerkingen bij. Zo weet je dat anderen de cursus aanbevelen. Help je mee om bij- en nascholing van een waardering te voorzien?
Een waardering geven kost je hooguit een halve minuut. Als je een cursus uit de scholingsagenda hebt gevolgd, dan ontvang je per e-mail een uitnodiging om een waardering toe te kennen. Via de link in de mail kom je direct in het juiste scherm. Nadat je inlogt kun je onder “Dossier” bij “Evaluaties” een overzicht vinden van alle waarderingen die je aan een cursus hebt gegeven en nog kunt geven.

Op vijf duidelijke onderdelen kun je aan een cursus 1 tot 5 sterren geven. Er is ook ruimte om je waardering toe te lichten.

Exporteren portfolio
Als je inlogt in je account in PE-online, kun je onder “Account” jouw hele online dossier exporteren. Klik daarvoor rechts bovenin op de Export-knop. Er wordt een ZIP-bestand gemaakt met daarin documenten van alle:
• persoonlijke gegevens
• gevolgde activiteiten
• geüploade bestanden
Je kunt jouw dossier zo vaak downloaden als je wilt. We adviseren je om dit in ieder geval bij het beëindigen van je KRT-registratie te doen.

Exporteren activiteiten
Als je alleen een overzicht van je activiteiten over een bepaalde periode wilt downloaden, dan kan dat ook. Onder “Dossier” bij “Alle activiteiten” vind je een overzicht van je gevolgde activiteiten. Automatisch wordt het laatste jaar getoond. De periode kun je naar wens aanpassen. Van het overzicht kun je een export maken naar Excel en PDF. De PDF kun je als gebruiken als gevalideerd bewijs van door jou gevolgde bij- en nascholing.

Inzage
Je kunt een persoon of een organisatie inzage te geven in jouw portfolio. Je geeft daarmee een overzicht van de deskundigheidsbevorderende activiteiten die je tijdens een registratieperiode hebt ondernomen, met vermelding van het toegekende aantal scholingspunten. In je account kun je zelf instellen aan wie je inzage verleent en voor welke periode.
Wat ziet een persoon die inzage heeft:
- Naam en BIG-nummer
- Gevolgde bij- en nascholing
- Behaalde aantal KRT-punten
Inzage voor organisaties
Je kunt één of meerdere organisaties inzage verlenen. Bijvoorbeeld je werkgever, je opdrachtgever en de vereniging van gedifferentieerde tandartsen waarbij je bent aangesloten. Deze organisaties hebben een eigen account, waarmee zij een overzicht hebben van iedereen die hen inzage heeft verleend. Als jouw organisatie niet bekend is bij het KRT, dan kun je hen vragen om een account aan te maken.

Inzage voor personen
Deze optie is bedoeld om tijdelijk inzage te verlenen aan één persoon. Dat kan praktisch zijn als je bijvoorbeeld je portfolio wilt delen met een collega. Hij of zij ontvangt dan via e-mail een link om een overzicht van jouw laatste registratieperiode te downloaden. Je kunt aan zoveel personen inzage verlenen als je wilt. De einddatum van die inzage bepaal je zelf.
Inzage in alle activiteiten
Het verlenen van inzage aan personen of organisaties is altijd gekoppeld aan je huidige registratieperiode. Als je een overzicht wilt verstrekken van een zelf te bepalen periode, dan kun je in jouw account een PDF aanmaken en downloaden om te delen.Account voor organisaties
Tandartsen kunnen alleen inzage geven aan geregistreerde organisaties. Organisaties kunnen een account aanmaken bij het KRT. Met dit account krijgt de organisatie inzicht in de status van de registratie van de daar werkzame tandartsen. De organisatie kan van elke tandarts een overzicht downloaden van gevolgde deskundigheidsbevorderende activiteiten. Voor meer informatie over een organisatie account, kijk op de pagina Handleiding Praktijk.
Teruggestuurde activiteit
Nadat het toevoegen van een activiteit controleert het KRT of de aanvraag aan alle voorwaarden voldoet. Als er iets ontbreekt, dan sturen wij de aanvraag terug. Daarvan krijg je een melding in je account in PE-online. Je ontvangt ook een e-mail dat je dit bericht ontvangen hebt.
In het bericht kun je zien waarom de aanvraag is teruggestuurd. Vervolgens kun je de aanvraag aanpassen en opnieuw opsturen. Hieronder zie je een voorbeeldbericht over een activiteit waarbij geen programma was toegevoegd.
Het bericht bevat onderaan een link waarmee je meteen naar de cursus in kwestie toe gaat.



Je belandt in de pagina ‘Detailgegevens activiteit’. Klik op [Concept bewerken] om de aanvraag te bewerken. Je doorloopt dan dezelfde stappen als bij het aanmelden van de activiteit.

Ben je beland bij de gegevens die werden genoemd als reden voor het terugsturen, dan kun je die aanpassen of toevoegen. In dit voorbeeld is een ontbrekend dagprogramma de reden voor het terugsturen, die kan toegevoegd worden via ‘Upload bewijs’.


Klacht
De onafhankelijke uitvoering van de registratienormen bepaalt de waarde van een KRT-registratie. Tegelijkertijd is registratie vrijwillig. Het KRT zich op als een serviceverlenende organisatie binnen de ruimte die de registratienormen bieden.
Klacht over het KRT
Als je ontevreden bent over de dienstverlening van het KRT, dan horen we dat graag . Eventuele klachten kun je richten aan het bureau KRT. We richten ons er dan eerst op om je klacht te verhelpen. Zo nodig neemt een commissie of het bestuur je klacht in behandeling .
Als je het oneens bent met onze reactie op jouw klacht, dan kun je daar bezwaar tegen aantekenen. De regeling voor bezwaar en beroep staat open voor geregistreerde tandartsen.
Uitschrijven
Opzeggen per email
Je account bij het KRT is een jaarabonnement dat loopt van 1 januari tot en met 31 december. Uitschrijven kan per kalenderjaar vóór 31 december. Je kunt je account schriftelijk opzeggen door een e-mail te sturen aan bureau@krt.nu onder vermelding van je naam en BIG-nummer. We horen graag wat de reden is voor je opzegging, zodat we onze dienstverlening mogelijk kunnen verbeteren.
Sluiting account en doorhaling in register
Tot aan de datum van uitschrijving behoud je toegang tot jouw account. Ook de vermelding in het openbare kwaliteitsregister blijft, tenzij je registratieperiode eerder eindigt. Zolang jouw account actief is, ontvang je nog automatische meldingen en notificaties. Op je verzoek kan het account eerder inactief worden.
Exporteer jouw portfolio
We adviseren om vóór het sluiten van jouw account je portfolio te exporteren. De export vind je bij ‘mijn gegevens”’ Met de export ontvangt je al jouw bij- en nascholingsactiviteiten digitaal in één mapje: een ZIP-file. Raadpleeg de pagina ‘Exporteren portfolio’ voor meer informatie.
Restitutie deelnemersbijdrage
Reeds gefactureerde jaarbijdragen worden niet gecrediteerd. Restitutie van bijdragen is niet mogelijk.
Waarom een online portfolio?
Een portfolio bij het KRT is de ideale manier om overzicht te houden van gevolgde bij- en nascholing. Omdat vrijwel alle cursusaanbieders zijn aangesloten, vult je portfolio zich automatisch. Je hebt er geen omkijken naar.
PE-online
Voor de registratie van bij- en nascholing maakt het KRT gebruik van de software PE-online. Dat is een standaard applicatie voor professionals, cursusaanbieders en kwaliteitsregisters om eenvoudig en efficiënt het proces van Permanente Educatie te beheren. PE-online wordt veel gebruikt in de zorgsector, onder meer door huisartsen en medisch specialisten.
Hoe werkt het?
Je deelname aan het KRT begint met het aanvragen van een online portfolio. Geef aan of je een Basis account wilt of een KRT-registratie. Een Basis account biedt een online portfolio zonder verdere verplichtingen. Je geniet direct van het gemak dat de bij- en nascholing die je volgt automatisch verschijnt in je online portfolio. Kies je voor een KRT-registratie, dan sluit je aan bij de normering voor deskundigheidsbevordering. Bij het aanvragen van een online portfolio bekijkt het KRT onder meer of je een ongeclausuleerde BIG-registratie hebt als tandarts. Na toelating krijg je een vermelding in het openbare Kwaliteitsregister Tandartsen op www.tandartsregister.nl. Tijdens je registratieperiode voegen opleiders de door jou gevolgde cursussen automatisch toe aan je portfolio, in de juiste categorie. Activiteiten die je ergens anders onderneemt of cursussen die je in het buitenland volgt, kun je zelf toevoegen. Aan het einde van je registratieperiode bekijkt het KRT of je vermelding in het openbare register in aanmerking komt voor verleniging. De actuele registratienormen kun je nalezen op de website. Als je de registratie van je bij- en nascholing wilt beëindigen, dan kun je jouw account opzeggen. Dat kan voor het einde van ieder kalenderjaar en staat los van je registratieperiode of het behalen van de norm.
