Regelmatig zie je periapicale afwijkingen op een conventionele röntgenopname. Een periapicale radiolucentie wordt vaak veroorzaakt door de aanwezigheid van een avitaal gebitselement met een periapicaal granuloom. Een periapicale radiopaciteit kan duiden op een lokale verdichting van het kaakbot door een reactieve chronische prikkeling van ontstekingsproducten van de pulpa. Maar let op, want niet iedere periapicale radiolucentie of radiopaciteit is een uiting van ontsteking door een avitale pulpa. De kans bestaat daardoor dat je door een onjuiste diagnose onterecht een endodontische behandeling uitvoert.

Hoe herken je nu primaire botpathologie rond de apices die zich soms ‘voordoet’ als een röntgenologische periapicale afwijking? Welke afwijkingen van het kaakbot kunnen zich over de apices van gebitselementen projecteren, waardoor het lijkt of er een mogelijk oorzakelijke relatie is met het betreffende gebitselement? De differentiële diagnose van lucente en opake periapicale afwijkingen is divers. Deze omvat relatief vaak voorkomende, maar ook zeker zeldzamere afwijkingen.

In deze DentTalk webinar worden de klinische en röntgenologische kenmerken van de diverse – in deze differentiële diagnose voorkomende afwijkingen – besproken. Aan de hand van illustratieve casussen leer je hoe je deze op grond van de bepaalde karakteristieke kenmerken van elkaar kunt onderscheiden.

Tijdens de webinar is het mogelijk om vragen te stellen aan de docent via de Q(uestion) & A(nswer)-functie in het webinarprogramma.

• dat niet iedere periapicale afwijking berust op een ontsteking.
  • de klinische en röntgenologische kenmerken van de meest voorkomende afwijkingen die zich als periapicale afwijking kunnen presenteren.

dr. Erik H. van der Meij (docent)
dr. Laurens den Hartog (moderator)