Beschrijving cursus


De Crew Resource Management (CRM) e-learning (theorie) en trainingsdag (praktijk) in het algemeen:

Specifiek
Het doel van CRM  is het effectief benutten van persoonlijke- en team gerichte niet-technische vaardigheden van alle betrokken teamleden. Hierbij ligt de nadruk op het integraal combineren van relevante kennis, persoonlijke bekwaamheid, houding en samenwerking. Dit bevordert de teamprestaties en verhoogt de eigen veiligheid en de patiëntveiligheid.

Meetbaar
Door vooraf aan de training een nul-meting op basis van alle onderwerpen van de e-learning uit te voeren en na de training (en implementatie) de zelfde meting uit te voeren, wordt er in percentages uitgedrukt in hoeverre bij de cursist de kennis is verhoogd en het in de praktijk toepast. Meetbaar is de eigen kennis en bijvoorbeeld de hoeveelheid in % minder complicaties bij patiënten.

Acceptabel
Draagvlak en commitment bij alle lagen binnen de organisatie is essentieel voor het slagen van CRM en het creëren van 'CRM DNA' bij de cursist.

Realistisch
Binnen de e-learning tijdens de praktijkdag wordt de cursist bekend met, krijgt inzicht in en vergroot de kennis van en kan het geleerde toepassen in de praktijk bij alle onderwerpen die worden behandeld.

Tijdgebonden
Elke module duurt gemiddeld 20 minuten met ondersteuning van animaties, voice-overs en films en/of scenario’s. Elke module bevat meerdere theorie verdieping gedeeltes, die naar eigen keuze te volgen zijn, variërend van in totaal 8 tot 25 minuten per module. Tussendoor worden er kennisvragen gesteld en wordt elke module afgesloten met een toets bestaande uit 5 vragen.

De onderwerpen van de scholing over CRM (de niet-technische vaardigheden) zijn:

  • Introductie CRM
  • Individuele- en Teamprestaties
  • Situational Awareness
  • Besluitvorming
  • Leiderschap en volgerschap
  • Stress
  • Communicatie

Tijdens de praktijkdag wordt het geleerde van de e-learning d.m.v. teamspel en scenario training in de praktijk gebracht.

De elementen van Crew Resource Management brengt de kennis, vaardigheden en/of attitudevan de cursist op gebied van de niet-technische vaardigheden op een nog hoger niveau welke de eigen managementkwaliteiten en communicatie, en de (patiënt)veiligheid in het zorgsysteem vergroot en verhoogd. Tevens maakt het bewust dat de mens feilbaar is en je elkaar als team nodig hebt.


Docenten / Sprekers
Jacob Woudstra
Lars Doorduijn
Ron Schaap
Aaron Anderson
Robin Hakkert


Bekijk volledige cursus