Knappende of klikkende geluiden in het kaakgewricht tijdens het openen en/of sluiten van de mond komen regelmatig voor. In de literatuur loopt de gerapporteerde prevalentie loopt uiteen van 17,5% tot 74,7%. Vaak gaat het om wat we een internal derangement van het kaakgewricht noemen. Dit zijn afwijkingen in de positie of de vorm van de weefsels binnen het kapsel van het kaakgewricht. De meest gerapporteerde internal derangements zijn discusverplaatsingen en zijn over het algemeen onschuldig. In sommige gevallen kunnen internal derangements echter ontaarden in een klinisch probleem, bijvoorbeeld wanneer er een mondopeningsbeperking (zogenoemde closed lock) of een onmogelijkheid om de mond te sluiten (zogenoemde open lock) optreedt.

In deze webinar gaat dr. James Huddleston Slater in op de oorzaken van knappende, klikkende, schurende, pijnlijke en vastzittende kaakgewrichten zijn. Je leert deze oorzaken herkennen en hoe je je patiënt kunt voorlichten. Tevens wordt gedemonstreerd wat je moet doen als het kaakgewricht van je patiënt ineens, tijdens of direct na je behandeling pijnlijk is of op slot schiet.

Vervolgens komt CAD/CAM en hoe je dan communiceert met de tandtechnicus aan bod: er is software van de fabrikant om de informatie  te versturen, maar wat nu als de technicus niet dezelfde software heeft? En kun je blijven scannen en wordt je scan dan betrouwbaarder?

Tijdens de webinar op dinsdag 21 mei 2024 is het mogelijk om vragen te stellen via de V(raag) & A(ntwoord)-functie in het webinarprogramma.

• De oorzaken van knappende, klikkende, schurende, pijnlijke en vastzittende kaakgewrichten te herkennen;
  • Hoe je je patiënt kunt voorlichten als deze last heeft van een knappend, klikkend, schurend, pijnlijk of vastzittend kaakgewricht;
  • Wat je moet doen als het kaakgewricht van je patiënt ineens, tijdens of direct na je behandeling pijnlijk is of op slot schiet.

Docent:
Dr. James J.R. Huddleston Slater is tandarts-gnatholoog, klinisch epidemiloog en hoofdredacteur van het NTVT. In 1997 studeerde hij af als tandarts aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). In 2003 promoveerde hij daar en behaalde hij tevens zijn registratie als tandarts-gnatholoog. Een groot aantal jaren heeft hij gewerkt bij Centra voor Bijzondere Tandheelkunde in Leiden en Groningen. Op dit moment heeft James een eigen praktijk in Groningen en verzorgt regelmatig lezingen en cursussen op het gebied van de gnathologie en evidencebased tandheelkunde. Sinds november 2022 is hij hoofdredacteur van het NTVT. James speerpunt is het samenbrengen van wetenschap en praktijk voor alle mondzorgverleners.

Moderator:
Dr. Justin Pijpe, mka-chirurg, implantoloog, universitair docent en redacteur van het NTVT.