Het syndroom van Sjögren (of de ziekte van Sjögren) is een auto-immuunziekte die wordt gekenmerkt door een chronische ontsteking van de speeksel- en traanklieren. Na reumatoïde artritis wordt Sjögren beschouwd als de meest voorkomende reumatische auto-immuunziekte en treft vooral vrouwen.

Door aantasting van de speekselklieren door het ontstekingsproces ontstaat er een (gevoel van) droge mond (hyposalivatie en/of xerostomie). Een verandering in de samenstelling van het speeksel of een gebrek aan speeksel verhoogt het cariësrisico, wat resulteert in een aantasting van het gebit met verlies van tanden en kiezen tot gevolg. Door de droge mond hebben deze patiënten al moeite met eten, dat nog verder bemoeilijkt wordt door het vroegtijdig verlies van gebitselementen. Verder hebben zij last van tanderosie, verlies van smaak, schimmelinfecties, moeilijkheden met praten en mondbranden. Dit heeft een sterk negatieve impact op hun kwaliteit van leven. Dergelijke problemen kunnen ook voorkomen bij andere patiënten met drogemondklachten.

In deze DentTalk webinar bespreekt dr. Derk Jan Jager de kenmerken van Sjögren en de gevolgen voor de mond. Tevens leer je hoe achterhaald kan worden of een patiënt last heeft van hyposalivatie of xerostomie en hoe een speekselonderzoek in de praktijk moet worden uitgevoerd. Vervolgens komt aan de orde wat mondzorgverleners kunnen doen om drogemondklachten te verlichten en hoe je de mond van de patiënt zo gezondheid als mogelijk kunt houden. Helaas ontstaan er vaak vroeg of laat grote tandheelkundige problemen. Welke opties zijn er dan nog? Aan de hand van aansprekende casuïstiek worden deze opties besproken.

Tijdens de webinar op dinsdag 28 mei 2024 is het mogelijk om vragen te stellen via de V(raag) & A(ntwoord)-functie in het webinarprogramma.

• Wat het syndroom van Sjögren is;
  • Wat de gevolgen van deze ziekte voor de mond zijn;
  • Wat je als mondzorgverlener kan doen voor deze patiënten.

Docent:
Dr. Derk Jan Jager is tandarts-maxillofaciale prothetiek en prothetisch-restauratief tandarts en hij behandelt veel patiënten met extreme drogemondklachten. Hij werkt op de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het Amsterdam UMC als assistent professor waar hij onder andere onderzoek doet naar het succes van tandimplantaten en verlichting van de drogemondklachten bij patiënten met het syndroom van Sjögren. Verder verzorgt hij ook het ‘Speekselspreekuur’ op diverse locaties waar patiënten met uiteenlopende speekselgerelateerde klachten gezien worden.

Moderator:
Willemijn E. Schulte is prothetisch-restauratief tandarts en tandarts maxillofaciale prothetiek. Zij studeerde in 2006 in Nijmegen af als tandarts en rondde in 2016 haar opleiding tot prothetisch-restauratief tandarts aan het Royal College of Surgeons in Edinburgh af. In 2019 behaalde ze de opleiding tot MFP-tandarts. Na eerst een aantal jaren algemene praktijk te combineren met werk in het Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde in Zwolle (Vogellanden), werkt ze sinds 2014 volledig in het CBT. Sinds juni 2022 is Willemijn redacteur van het NTVT.