Contact

Veelgestelde vragen

Het antwoord op de meeste vragen vind je op de pagina Handleiding. Kom je er niet uit of staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met onze helpdesk.
Het antwoord op de meeste vragen vind je op de pagina Handleiding. Kom je er niet uit of staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met onze helpdesk.
Het antwoord op de meeste vragen vind je op de pagina Handleiding. Kom je er niet uit of staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met onze helpdesk.
Het antwoord op de meeste vragen vind je op de pagina Handleiding. Kom je er niet uit of staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met onze helpdesk.
Het KRT is alleen aanspreekpunt voor vragen of opmerkingen over de dienstverlening van het KRT en de vermelding van tandartsen in het Register. Het KRT is geen aanspreekpunt voor klachten over behandelingen of individuele tandartsen. Afhankelijk van je vraag lees je hier waar je wel terechtkunt.

Bespreek een klacht eerst met je tandarts

Voor iedere tandarts staat de zorg aan de patiënt voorop. Tandartsen beloven dat in de artseneed die ze hebben afgelegd. Het beroep tandarts is beschermd en valt onder het tuchtrecht. Als je ergens ontevreden over bent of een klacht hebt, bespreek dit dan altijd eerst met jouw tandarts.

Vind advies via het Tandheelkundig Informatiepunt

Zoek je informatie of advies over je rekening of begroting? Over de gang van zaken in de praktijk of een behandeling? Dan kun je contact opnemen met het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP). De medewerkers van het TIP kunnen je adviseren en informeren. Ze verwijzen je ook door als dat nodig is. Het TIP is alleen online bereikbaar via www.allesoverhetgebit.nl.

Klop aan bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris

Kom je er met je tandarts niet uit, dan kun je terecht bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris is vaak in dienst van een instantie waar de tandarts zijn klachtenregeling heeft ondergebracht. Elke tandarts die bij het KRT is ingeschreven, heeft een klachtenregeling. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen en legt uit welke andere mogelijkheden je hebt. Desgewenst kun je daarna een klacht indienen bij de Stichting Geschilleninstantie Mondzorg.

Meld je aan voor bemiddeling bij het KNMT

Het KRT behandelt zelf geen klachten over tandartsen. Een klacht over je tandarts kun je aanmelden voor bemiddeling bij de KNMT, de beroepsorganisatie van tandartsen. Je kunt daarvoor gebruik maken van het digitale formulier op de website van de KNMT. Je vindt op deze site ook meer informatie over klachten over tandartsen. Nadat je de klachtbemiddeling hebt aangevraagd, neemt een klachtenfunctionaris contact op met zowel jou als je tandarts. Aan de klachtbemiddeling van de KNMT zijn geen kosten verbonden.

Het KRT volgt de uitspraken van het tuchtcollege

In het uiterste geval kun je een klacht melden bij een tuchtcollege. Als tandartsen hun bevoegdheid verliezen voor het uitoefenen van hun beroep, verwijdert het KRT ze ook uit het tandartsregister. Het KRT controleert hiervoor wekelijks de maatregelen van het BIG-register van de Nederlandse overheid.

Het antwoord op de meeste vragen vind je op de pagina Handleiding. Kom je er niet uit of staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met onze helpdesk.

Vragen over de registratienorm

Met ingang van 2021 is er een nieuwe Registratienorm: 120 uur deskundigheidsbevordering, verdeeld over vakinhoudelijke scholing, algemene scholing en reflectie. De registratienorm versie 2012 vergt meer uren deskundigheidsbevordering: 180 uur. Het gebruik is om een nieuwe norm in te laten gaan na herregistratie. In dit geval kan dat vragen oproepen. Bijvoorbeeld: ‘Waarom zou je je moeten herregistreren voor een hogere norm om daarna een lagere norm te krijgen?’. Daarom is besloten dat tandartsen hun huidige registratieperiode onder de nieuwe norm kunnen voltooien. De keuze is aan jou. Heb je meer dan 180 punten behaald en/of voldoe je aan de registratienorm versie 2012, dan geeft een bijzondere vermelding in het openbare kwaliteitsregister je daar erkenning voor.

Vragen over visitatie

Onder de registratienorm versie 2012 is visitatie een vast onderdeel. Onder versie 2021 is gevisiteerd worden één van de drie vormen van reflectie. Als het voor jou lastig of onmogelijk is om gevisiteerd te worden, dan kun je ook aan de norm voldoen door tweemaal op te treden als visiteur. Maak gebruik van erkende aanbieders van visitatiediensten of organiseer samen met collega’s een visitatie. Alle informatie vind je op de pagina Visitatie.

Vragen over patiëntenenquête

Onder de registratienorm versie 2012 is de patiëntenenquête een vast onderdeel. Onder versie 2021 is de patiëntenenquête één van de drie vormen van reflectie. Om aan het onderdeel reflectie te voldoen, kun je er ook voor kiezen om tweemaal een enquête te houden binnen één registratieperiode. Maak gebruik van erkende aanbieders van patiëntenenquêtes of meet zelf de ervaringen van patiënten en reflecteer daarop. Alle informatie vind je op de pagina Patiëntenenquête.

Vragen over PE-online

Je KRT-account is ondergebracht in PE-online registratiesoftware. Ondanks alle inspanningen om de software zo eenvoudig mogelijk te houden, kan het voorkomen dat iets niet direct duidelijk is. Kom je er niet meteen uit, raadpleeg dan de handleiding voor tandartsen.

Helpdesk

Let op: het KRT is vanaf 20 december 2024 tot en met 5 januari 2025 gesloten. Vanaf 6 januari helpen we je weer graag verder.

Het KRT helpt je graag met vragen. Wij zijn maandag t/m donderdag van 8.00 tot 16.00 uur bereikbaar. Je kunt 24/7 een terugbelverzoek inspreken, of ons Whatsappen of mailen. Geef om teruggebeld te worden je naam, nummer en gewenst tijdstip door in de voicemail.

Contactgegevens

Stichting Kwaliteitsregister Tandartsen

Orteliuslaan 750

3528 BB  Utrecht

bureau@krt.nu

Tel. 085 – 004 65 33