1ste dagdeel komen de volgende onderwerpen aan de orde:
o Theorie communicatie model
o Theorie motiverende gespreksvoering
o Proces motiverende gespreksvoering
o Theorie fasen van gedragsverandering
o Eigen communicatiestijl
o Communicatievaardigheden luisteren, open- en gesloten vragen, samenvatten en reflecteren gericht op motiveren
o Verschil in attitude tussen zeggen hoe het moet (sturen) of vragen hoe het kan (coachend)
o Opdracht om een (eigen) ongezonde gewoonte te veranderen
o Opdracht om een collega uit de groep of iemand uit de thuis- of vriendenkring te motiveren tot gedragsverandering (rol van coach)
o Verzamel casuïstiek voor het 2e dagdeel, waarin je niet meer wist hoe je verder kon
o Lezen artikel Preventieve tandheelkunde 2. De macht der gewoonte en de verandering naar gezond mondhygiënegedrag
2e dagdeel komen de volgende onderwerpen aan de orde:
o Eigen communicatiestijl (= automatische piloot)
o Vaardigheden luisteren, open- en gesloten vragen, samenvatten en reflecteren gericht op motiveren herhalen en verdiepen
o Opdrachten 2e dagdeel bespreken
o Attitude bespreken en oefenen middels casuïstiek uit de praktijk
o Oefening “Weerstand”
o Proces van engageren, doel, ontlokken en plannen
o Theorie schaalvragen en competentievragen in de precontemplatiefase
o Opdracht: voer een motiverend gesprek met één of meerdere patiënt(en) en neem dit gesprek op.
3e dagdeel komen de volgende onderwerpen aan de orde:
o Eigen communicatiestijl
o Vaardigheden luisteren, open- en gesloten vragen, samenvatten en reflecteren gericht op motiveren herhalen en verdiepen
o Opdrachten 2e dagdeel bespreken
o Casuïstiek uit de praktijk
o Proces van engageren, doel, ontlokken en plannen worden koppelen aan de casuïstiek
o Theorie verandertaal en behoud taal
o Strategieën om verandertaal te ontlokken