Eén op de drie medewerkers komt in aanraking met agressie op de werkvloer. Agressie is een steeds groter wordend probleem. In veel branches komt agressie veelvuldig voor: in de zorg ( 81%), detailhandel, horeca en onderwijs, maar ook in het openbaar vervoer en bij de politie. De agressie uit zich verbaal (mondeling) of fysiek. Het gevolg is dat medewerkers die met agressieve klanten, patiënten of cliënten in aanraking komen, zich geïntimideerd en onveilig voelen en angstig worden tijdens hun werkzaamheden. Ze weten niet hoe ze grensoverschrijdend gedrag effectief kunnen begrenzen. Op de lange termijn kan het onveilig voelen tijdens je werkzaamheden, psychische en lichamelijke klachten veroorzaken. Medewerkers raken langdurig ziek of gaan op zoek naar ander werk.
Dit kan voorkomen worden door medewerkers een training aan te bieden, waardoor ze meer grip krijgen op het effectief leren omgaan met agressieve, intimiderende en manipulerende personen. Leer hun grensoverschrijdend gedrag tijdig te begrenzen.
Leerdoelen
Werkwijze
In deze training maken we gebruik interactieve werkvormen, pakkend beeldmateriaal en praktisch oefenen met een professionele trainingsacteur, zodat een situatie zo reëel mogelijk is en een medewerker ook leert adequaat te reageren. Wij hanteren de ‘KLAP’-methodiek: Consequent Leren Agressie te Pareren. De methode kijkt naar de persoonlijke eigenschappen van de cursist, leert hem/haar te kijken naar eigen gedrag en vergroot zijn/haar kennis betreffende agressie en de vaardigheden hiermee effectief te kunnen omgaan. De training wordt gegeven door een ervaren gecertificeerde trainer ( gedragsdeskundige GGZ en forensische psychiatrie)
Duur
2 dagdelen, in groepsverband. Incompany.
Voor wie?
Medewerkers, die tijdens de uitoefening van hun ( zorg)beroep veelvuldig in aanraking komen met agressieve klanten, cliënten, patiënten, bewoners, familieleden et cetera. Door de unieke samenstelling van de training is deze cursus beschikbaar voor alle beroepen in de zorg, horeca, detailhandel, onderwijs, gemeentelijke diensten en de telemarketing.