Tandarts
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Beschrijving cursus

vr 21
jun '24
Omgaan met verbale agressie en intimiderend gedrag
€465
|
Utrecht
|
Wintraecken agressietrainingen & advies
Wintraecken agressietrainingen & advies
Deze cursus wordt ook gegeven:
vr 24 mei 2024
vr 21 juni 2024
Algemene scholing| Communicatie
Communicatie|Samenwerking

Eén op de drie medewerkers komt in aanraking met agressie op de werkvloer. Agressie is  een steeds groter wordend probleem. In veel branches komt agressie veelvuldig voor: in de zorg ( 81%), detailhandel, horeca en onderwijs, maar ook in het openbaar vervoer en bij de politie. De agressie uit zich verbaal (mondeling) of fysiek. Het gevolg is dat medewerkers die met agressieve klanten, patiënten of cliënten in aanraking komen, zich geïntimideerd en onveilig voelen en angstig worden tijdens hun werkzaamheden. Ze weten niet hoe ze grensoverschrijdend gedrag effectief kunnen begrenzen. Op de lange termijn kan het onveilig voelen tijdens je werkzaamheden, psychische en lichamelijke klachten veroorzaken. Medewerkers raken langdurig ziek of gaan op zoek naar ander werk.

Dit kan voorkomen worden door medewerkers een training aan te bieden, waardoor ze meer grip krijgen op het effectief leren omgaan met agressieve, intimiderende en manipulerende personen. Leer hun grensoverschrijdend gedrag tijdig te begrenzen.

Leerdoelen

  • De deelnemer kent en herkent verschillende soorten en opbouw van agressie.
  • Verschil herkennen tussen  frustratie agressie, instrumentele agressie en witte boorden agressie en het vakkundig begrenzen hiervan.
  • De deelnemer weet welke vaardigheden hij/zij moet toepassen.( empathisch directief communiceren) bij het begrenzen van grensoverschrijdend gedrag.
  • De deelnemer krijgt meer inzicht in eigen (non)verbale communicatie en wat dit voor een effect heeft op de ander.
  • De deelnemer  herkent zijn/haar eigen waarschuwingssignalen bij dreigende agressie of intimiderend gedrag.
  • De deelnemer  leert eigen grenzen tijdig te stellen en hanteren.
  • De deelnemer raakt vertrouwd met de methode  en gaat met een veilig gevoel te werk.
  • De deelnemer heeft inzicht in het gedrag van een agressor.
  • De deelnemer herkent manipulatief gedrag en weet dit vakkundig te begrenzen.

Werkwijze

In deze training maken we gebruik interactieve werkvormen, pakkend beeldmateriaal en praktisch oefenen  met een professionele  trainingsacteur, zodat een situatie zo reëel mogelijk is en een medewerker ook leert adequaat te reageren. Wij hanteren de ‘KLAP’-methodiek: Consequent  Leren Agressie te Pareren. De methode kijkt naar de persoonlijke eigenschappen van de cursist, leert hem/haar te kijken naar eigen gedrag en vergroot zijn/haar kennis betreffende agressie en de vaardigheden hiermee effectief te kunnen omgaan. De training wordt gegeven door een ervaren gecertificeerde trainer ( gedragsdeskundige GGZ en forensische psychiatrie)

Duur

2 dagdelen, in groepsverband. Incompany.

Voor wie?

Medewerkers, die tijdens de uitoefening van hun ( zorg)beroep veelvuldig in aanraking komen met agressieve klanten, cliënten, patiënten, bewoners, familieleden et cetera. Door de unieke samenstelling van de training is deze cursus beschikbaar voor alle beroepen in de zorg, horeca, detailhandel, onderwijs, gemeentelijke diensten en de telemarketing.

Docenten/sprekers

F.Wintraecken Trainer/gedragsdeskundige

Programma

Thema s:
- Oorzaken van agressie
- Agressiepyramide
- Vormen van agressie
- Begrenzingsinterventies
- De-escalerend communiceren
- Agressie ziekte gerelateerd

Start 9.00 tot 17.00 uur
Lunchpauze 12-13 uur